Nem győzedelmeskedtek a szüfrazsettek a mozikban

Hallottál róla, hogy idén mozikba került A Szüfrazsett című film? Ha nem, nem te tehetsz róla. A film szép csendesen surrant be egy-két moziterembe, és nem is maradt sokáig, továbbállt. Talán nem lepődünk meg, ha az IMDb-n azt találjuk, hogy a film még azt a csekélynek mondható 14 milliós összeget is nehézkesen hozta vissza világszerte, amiből készült. Hogy miért? Talán nem is olyan bonyolult megtalálni a választ.

Suffragette-009.jpg

A történet az 1900-as évek elején játszódik. A lepukkant mosodában dolgozó családanya, Maud Watts felfigyel egy szüfrazsett csoport utcai akciójára, melyben egy munkatársa is részt vesz. Az eleinte csak távolról érdeklődő Maud egy váratlan eseménynek köszönhetően önkéntelenül a mozgalom egyik meghatározó emberévé válik, idővel lelkes híve lesz Emmeline Pankhurstnek, a női jogokért küzdő harcosnak. Ez azonban nem jár kockázat nélkül, a tűntetéseket a rendőrség könyörtelenül szétoszlatja, akit elkapnak, börtönbe vetik, Maudnak pedig szembe kell néznie azzal, hogy férjét és gyermekét valószínűleg többé nem láthatja.

Maud szerepében a Driveból és a Nagy Gatsbyből jól ismert Carey Mulligan tündököl. Jelenléte a vásznon kellemes és megnyugtató, alakítása hiteles, alapvetően egy visszafogott, csöndes karakter, de ha kell felemeli a hangját és szembeszáll akár a kormánnyal is. Hasonló pozítivumokat lehet mondani egyébként az összes többi női karakterről is, a rendező Sarah Gavron mérnöki pontossággal küszöbölt ki mindenféle szélsőséges, a karakterektől idegen megnyílvánulást, amit rengeteg film megenged magának női szereplők esetében. Továbbá szintén a rendezőnek köszönhetünk egy-két roppant drámai és feldúlt jelenetet.  A forgatókönyvben már felmerülnek problémák, ugyanis akadnak elvarratlan történetszálak, gondolok itt például Maud és a férje közötti meghidegült kapcsolatra, ráadásul a finálé központjában egy addig perifériára szorult mellékszereplő áll.
Ami Eduard Grau ’kamera-rángatós’ operatőri munkáját illeti, kétségkívül megadja a film zaklatott, nyugtalan hangulatát, amihez a vágás is hozzájárul, viszont nem érződik fantáziadúsnak. Habár manapság kevés film vállal be merész, egyedi képi megvalósítást, A Szüfrazsettre szerintem ez a negatívum hatványozottan igaz. Sajnos ugyanez elmondható az egész filmre is. Látszólag minden a helyén van és nem is untat a film, mégsem nyújt semmi maradandót, emlékezeteset vagy meglepőt, és ez nem is állt szándékában. Az Oscar-díjakat kiosztó Akadémia ízlésére szakosodott sablonfilmek közé sorolható, amiből Hollywood minden évben kitermel egy jó párat. Azonban a valódi probléma gyökere és bukásának oka egészen az alapokig nyúlik vissza. Ezt kifejtem bővebben.

Személyes tapasztalatom, hogy az emberek többsége kapásból legyint egyet, ha szóba kerül a feminizmus, és elég kitartóan kell győzködni őket a téma jelentőségéről ahhoz, hogy mélyebben elgondolkodjanak rajta. Ez nem meglepő, hisz mára egyes feminista csoportok már-már agresszívnek nevezhető megmozdulásaikkal, a mindennapi élet hagyományain nyugvó szokásrendszerét felforgató törekvéseikkel nem csak, hogy lejáratták magukat, de elérték, hogy nők által létrehozott antifeminista mozgalmak jöjjenek létre szerte a világon. Ezek után nehéz becsalogatni az embereket egy feminizmus kialakulásáról szóló játékfilmre, főleg ha a stúdió nem is áldozott szinte semmit marketingre.

Félreértés ne essék, nem gondolom, hogy értelmetlen és jelentéktelen egy ilyen témát vászonra vinni, hisz nők tömegei választották a szabadságvesztést és a társadalomból való teljes kitaszítottságot azért, hogy ma már evidensnek számító jogokaik lehessenek.  Rendkívül fontos téma, de az is vitathatatlan, hogy 2015-ben már kaptunk egy fényévekkel jobb feminizmussal foglalkozó filmet, melynek a címe: Mad Max: A harag útja. Egy ’girl powertől’ túlfűtött, 2 órán át pörgő hajszafilm, ami az elnyomott és szexbábuként kezelt nők lázadásáról szól Charlize Theron (Furiosa) főszereplésével, aki minden idők egyik legkeményebb és legvagányabb női karakterét nyújtja benne. A Mad Maxnek sikerült egy elég lejáratott témát olyan köntösbe bújtatnia, hogy tömegek üljenek be rá a mozikba, valamint érdemeit az Akadémia is elismerte és jelölte a legjobb filmért járó Oscar-díjra. Ez az, amire a Szüfrazsett nem volt képes.

A Szüfrazsett trailer

Süll Kristóf

Posted on January 27, 2016 and filed under Filmajánlók.