The Sound of Bornemisza

Idén először volt kétfordulós a Bornemisza Hangja ének- és hangszerverseny. A zártkörű selejtező 2015. február 24-én zajlott, a döntő áprilisban került megrendezésre a Szent Pál Akadémián, ahol a Dalszerzői Pályázat eredménye is kiderült.

Idén is megrendezésre került a Bornemisza Hangja ének- és hangszerverseny. Az 1990-es évek Hit Gyülekezetében megrendezett tehetségkutatóit idéző gimnáziumi rendezvény célja, hogy lehetőséget biztosítson a zene bármely területén tehetséges diákoknak adottságuk bemutatására, illetve fejlesztésére.

 „Hatalmas dolog, hogy megkaphattuk erre a célra a Szent Pál akadémia Márványtermét, azt a termet, amit eddig mindig csak a legnívósabb alkalmakra adtak ki - konferenciákra, nagykövetek felszólalására...” (Unyi Roberta)

 „Hatalmas dolog, hogy megkaphattuk erre a célra a Szent Pál akadémia Márványtermét, azt a termet, amit eddig mindig csak a legnívósabb alkalmakra adtak ki - konferenciákra, nagykövetek felszólalására...” (Unyi Roberta)

A versenyzők rendszerint egy dal vagy zenemű előadásán keresztül csillogtathatják meg képességeiket a zeneértő zsűri előtt, amelynek tagjai nem a Megasztár, Virtuózok vagy Dal 2015 –ben látható, sok esetben mesterkélt énekesek, előadók utánzatait keresik, hanem olyan fiatalokat, akik alkalmasak akár az énekhangjukkal, akár pusztán zenével Isten dicséretére. „Mivel az én szolgálatba állásomban jelentős szerepet játszott ez az esemény, úgy gondolom, hogy a felnövekvő ifjú nemzedék számára is fontos ilyen jellegű lehetőséget adni a megmérettetésre.”(Harmath Ágnes) Természetesen, aki hangszeren játszik, attól nem várják el, hogy dicsérettel induljon, elég, ha az éppen aktuális vizsgadarabját mutatja be.

„A hangszer versennyel egybekötött énekversenyt a változatos dicséretek és zeneművek tették izgalmassá.”(Fazekas Dániel)

„A hangszer versennyel egybekötött énekversenyt a változatos dicséretek és zeneművek tették izgalmassá.”(Fazekas Dániel)

A diákok javarészt egyedül készülnek a megmérettetésre, ugyanakkor, ha van rá igény, az iskola és a zenetanárok minden segítséget megadnak ahhoz, hogy az előadás a lehető legjobban sikerülhessen. Gyakran előfordul, hogy a növendékek egymásnak is segítenek, például hangszeres kíséretet biztosítanak, vagy zenei alapot keresnek, gyártanak. A technikusok mikrofonról és hangosításról is gondoskodnak, hogy a verseny minél életszerűbb és színvonalasabb legyen. 

A rendezvény valójában nem a versenyzés miatt érdekes, az csak a motivációt biztosítja, és az összehasonlítás jogát hivatott alátámasztani. Éppen emiatt semmi sincs veszve, ha valaki esetleg semmilyen eredményt nem ér el első vagy második próbálkozásra. „A gimnáziumi évek idején alakul ki a végleges hang, főleg a fiúknál érződik a mutálás hatása. Ennek ellenére a tehetség így is látszik, hallatszik, évről-évre nyomon lehet követni egy-egy diák fejlődését, hangjának érését.”(Harmath Ágnes) A zsűri tagjai minden esetben arra biztatják a résztvevőket, hogy folytassák a munkát, gyakoroljanak, akár keressenek egy énektanárt, aki személyesen is tud foglalkozni velük. 

Az idei verseny különlegessége, hogy vegyes és kétfordulós volt. Eddig ugyanis megkülönböztették a Bornemisza Hangja énekversenyt a Bornemisza Soundja hangszerversenytől, és egyetlen forduló alatt kiválasztották az első három helyezettet. Ennek nagy előnye a két kategória éles elkülönülése volt. Most, április 14-én azonban, mindez egyszerre zajlott, váltották egymást az énekesek és a hangszeresek. „A hangszer versennyel egybekötött énekversenyt a változatos dicséretek és zeneművek tették izgalmassá.”(Fazekas Dániel)

Az utóbbi években jelentősen megnövekedett előadói létszám és érdeklődés miatt a szervezők úgy látták, hogy a rendezvény kinőtte eddigi helyszínét, az iskolai ének-zene termet, és az itt rendezett első forduló, a zártkörű válogató után az áprilisi döntőt már a Szent Pál Akadémia dísztermében hozták tető alá. „Hatalmas dolog, hogy megkaphattuk erre a célra a Szent Pál akadémia Márványtermét, azt a termet, amit eddig mindig csak a legnívósabb alkalmakra adtak ki - konferenciákra, nagykövetek felszólalására...” (Unyi Roberta) Ezt Németh S. Judit, a verseny névadója tette lehetővé.

A döntő minden érdeklődő számára nyitott rendezvény volt, a közönség pedig az esemény végeztével elégedetten távozott: „Egy fantasztikus koncertet hallhattunk, gazdag repertoárral. Tetszett, hogy mind a könnyű-, mind a komolyzene műfajából hallhattunk darabokat.” (Pánczél Boglárka) „Nagyon jó volt megismerni a suliba járó társainkban rejlő tehetséget. […] Az előadások mögött egyértelműen látszott a komoly felkészültség és persze mindannyiuk előadása lenyűgöző volt.” (Pánczél Barnabás)

A szintén iskolai versenyként induló Dalszerzői Pályázat olyan diákoknak biztosít érvényesülési lehetőséget, akik nem pusztán előadni szeretnének egy zeneművet, hanem szívesen szereznének saját dalokat. A pályázóktól általában körülbelül 3 perces, bibliai, hitéleti témájú szerzeményeket várnak saját szöveggel és hangszereléssel. A döntő végén előbb ennek az eredményét tették közzé, majd a díjnyertes pályaműveket a Grace Side diákzenekar élő előadásában hallgathatta meg a közönség. A zsűri tagjai (Abaházi Zoltán, Bayer Friderika, Pajor Tamás, Pánczél Tamás, Szentkirályi György) minden esetben hangsúlyozták a művek előnyös oldalait. Feladatuk nehézségi fokát pedig egy hasonlattal fejezték ki: "Kicsit úgy érzem magam, mintha a Nemzeti Múzeumot, az Empire State Buildinget és az Eiffel tornyot kellene összehasonlítanom, melyik a szebb épület. Szerintem a dalok nagy részében csak árnyalatnyi különbségek vannak, nagyon igényes, inspirált alkotások. Gratulálok minden dalhoz!" (Szentkirályi György) 

Időközben az ének- és hangszerversenyről is megszületett a döntés. Balogh Ferenc, Kötő Gabriella Joób Gergely, és Oromszegi Bence a gyakorlás fontosságát hangsúlyozták. Pozitívumként kiemelték, hogy a versenyszámok már nem iskolások kottahű játékai voltak csupán, hanem a közönség felé nyitott, vagy kinyílófélben lévő produkciók. Az értékelésben kettévált az ének és a hangszeres zene, mindkét csoportból kikerült  a három dobogós helyezett. Azt pedig, hogy a zsűrinek nehéz dolga volt, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az énekesek közül négy személyt emeltek ki.

A hangszeres kíséretet többek között egy négyfős diákzenekar és vendégművészek, például Szula Miklós biztosították.
Ami pedig a színvonalat illeti:
„A verseny remekül meg volt szervezve, mindenkinek volt elég ideje elpróbálni a saját darabját és felkészülhetett kellően az előadásra, ezek mellett nagyon jó darabokat és igényes játékokat is hallhattam zenész társaimtól, a kiváló zsűri és nézők pedig csak növelték a színvonalat.”
(Papp Dániel)

„Az eddigi  Bornemiszás énekversenyek közül, amelyeken részt vehettem - összesen három versenyen -, úgy gondolom ez az idei volt a legszínvonalasabb.” (Unyi Roberta)

„Az egész nagyon színvonalas volt és megtisztelő, hogy ilyen helyen és ilyen zsűrik előtt énekelhettem.” (Kovács Mirtill)

„A versenyzők rendkívül felkészülten, magas színvonalon mutatták be produkcióikat annak ellenére, hogy gimnáziumunk nem ének-zenei tagozatos intézmény.”(Harmath Ágnes, a Bornemisza Hangja ének- és hangszerverseny szervezője)

Mindez nagyszerű lehetőséget biztosít iskolánk fiataljai számára ahhoz, hogy kipróbálják magukat a zene területén és bemutassák tehetségüket olyan emberek előtt, akik szakmai segítséget tudnak nyújtani készségeik fejlesztésében, felkészítve őket a jövőbeli sikeres szereplésre.

Murányi Eszter

Videó itt

Posted on April 20, 2015 .