100 éve hódít a Converse

A Converse minden idők egyik leghíresebb, legkelendőbb cipője. Ami azt illeti, Amerikában tízből hat ember magáénak tudhat legalább egy párt a kényelmes tornacipőből. De vajon hogyan lett a kis Massachusetts-i vállalkozásból világszerte ismert piacvezető cég?

Marquis Mills Converse 1908 februárjában Converse Rubber Shoe Company néven alapította meg a mára magát globálissá kinövő cipővállalkozását. A gyorsan fejlődő cég 1910-re már 4 000 cipőt gyártott naponta, és 1915-ben elkezdett teniszcipőket is készíteni. 

A nagy fordulópont 1917-ben jött el, amikor az All Star kosárcipőt – egyikét a világ első kosárcipőinek – piacra dobták. A vállalat a további sikereit főleg Charles „Chuck” Taylor kosárjátékosnak köszönheti, aki 1921-ben vált a Converse reklámarcává, majd eladójává és fejlesztőjévé. Őneki köszönhető például a bokánál található folt, ami ma már csak márkajelzés, azonban eredetileg a boka védelmére szolgált. Chuck Taylor aláírása 1930-ban került a logóra.
Az All Star tornacipőt hamarosan rengeteg profi kosaras kezdte hordani. Még az Olimpiai Játékokon is megjelent, sőt, a Második Világháborúban amerikai katonák is viselték gyakorlatozás közben. 

A Converse elkezdett új gyárakat létrehozni és kibővíteni a céget, mivel a ’60-as évekre már a profi és főiskolai kosarasok 90%-a viselte a cipőt. Ekkor a cég 80%-os részesedést mondhatott magáénak a tornacipő-iparból. Converse Évkönyv címmel megjelent egy kiadvány is, amely a tornacipők szerepét mutatta be közép- és főiskolás sportolók életében. 
A vállalat felfelé ívelése 1970 körül tört meg a konkurens Puma, Adidas és Nike megjelenésével. A Converse nem volt többé az NBA hivatalos cipője, valamint a kosárlabda csapatok is az új modelleket választották, hiába jelent meg az One Star, a Dr. J, és új színekben a régi kedvenc All Star.

Habár kosaras körökben a "Chuck Taylor" All Star elvesztette vezető szerepét, a tornacipőt utcai cipőként viselő emberek ragaszkodtak kedvenceikhez. Hamar elterjedt főleg a fiatalok között, akik kényelme valamint a Nike cipőkhöz képest alacsony ára miatt szerették. 

Mindezek ellenére a ’80-as és ’90-es években a Converse-nek újabb nehézségekkel kellett szembenéznie. A piaci részesedés csökkenése, valamit néhány rossz üzleti döntés ahhoz vezetett, hogy a cég 2001-ben kénytelen volt csődöt jelenteni. A Converse azonban túl jó alapokon állt ahhoz, hogy bezárjon. Új vezetés felállásával, majd pedig az összes észak-amerikai gyár bezárásával a tornacipők gyártása átköltözött az USA-ból Ázsiába. 2003 júliusában a fennmaradás érdekében a Converse elfogadta a rivális Nike ajánlatát, amely 309 millió USA dollárért szerezte meg a tornacipő-óriást és tette Nike leányvállalattá. 
A problémák dacára a már több mint 100 éves Converse ma is közkedvelt. Máig több mint 800 millió pár All Star-t adtak el, és ez a szám csak növekszik.

Érdekességek:
•    A cég saját kosárlabda csapatának a neve – nem meglepő módon – Converse All Stars volt
•    A klasszikus fekete-fehér verziót ’49-ben mutatták be – azóta változatlan 
•    Minden 43 másodpercben elkel egy pár All Star tornacipő
•    1 882 különböző párt birtokolva Joshua Mueller a Guiness világrekord-tartó

Írta: Turóczi Dorka

Posted on March 26, 2015 .