„A fényképen mindig két ember van. A fényképész és a néző.” - Ansel Adams

Mai korunk fontos elmévé vált a fotózás. Az emberek nagy többsége megörökíti, éppen mit eszik, iszik, hol van, mit csinál, és rögtön posztolja a Facebook-on, megosztja az Instagram- on, vagy a Twitter- en. Ám ez inkább hóbort, mintsem művészet. Az okos telefonok megjelenésével gyerekjáték jó minőségű fotókat készíteni, ám felmerül a kérdés, hogy ezek valóban remek alkotások? A fotózás művészete nem rejt többet magába?

Rövid történelmi áttekintés

A fényképezőgép ősének a „camera obscurá”- t (sötétkamra) tartják, amit arab tudósok találtak fel, és csillagászati megfigyelésekhez használták. A szerkezet a 17. században széles körben elterjedt a művészek között. Folyamatosan fejlesztéseken esett át a forradalmi technológia, hisz meg kellett oldani, hogy az elkészített kép megmaradjon, ne sötétedjen el. Az egyik legelső kép 1826-ból maradt fenn, mely születését 8 órás expozícióval érte el az alkotó. Nicéphore Niepce készítette és néhány háztető látható rajta. 1835-ben Henry Talbot ökölnyi méretű kamerája tíz perc alatt megörökítette nappali szobájának ablakát. Henry rájött, hogy tömény nátrium-kloriddal, vagyis konyhasó oldattal megakadályozhatja a kép feketedését. Ezután megjelentek az első dagerrotípiák, mely az első gyakorlatban alkalmazott képrögzítési eljárás volt. Ennek az új technikának a részletes ismertetésére 1839. augusztus 19-én került sor, és ez a nap lett a fényképészet megszületésének dátuma. 1861-ben már megjelent az első színes kép, ám az 1910-es évek végéig igen nagy ritkaságnak jelentettek. Többségük eredetileg fekete- fehér volt, és utólag kézzel színezték őket ki. A fényképezőgépeket folyamatosan fejlesztették, míg 1959-ben megjelent az első teljesen automata gép. 1995-ben megjelent az első kamera, mely videó készítésére is képes volt.  
Napjainkra a fényképezés szakmája, mint olyan már majdnem teljesen eltűnt, köszönhetően az újabbnál, újabb okos telefonok megjelenésével. Ma már senkinek nem akadály fényképet készíteni, vagy közzé tenni azt. 

Nehéz választ adni a kérdésre; művészet-e a fotózás? Ha egy fotóst kérdezünk, szinte sértetten válaszolja; Természetesen! Ám, ha egy átlagembert kérdezünk, már nem biztos, hogy ugyan ezt a határozott választ kapjuk. Mindenki mást tekint fontosnak egy fotó összeállítása közben; van, aki a kompozíciót, fényhatásokat, a kép elrendezettségét tartja szem előtt, míg mások elsődleges célja, hogy valami üzenet közölj a képpel. Azt pedig, hogy ki fotóművész, ma már inkább az határozza meg mennyire ismert, nem az hogy mennyire tehetséges.  

Íme, néhány ember, akinek félreérthetetlen véleménye van:
Az amerikai Ansel Adams-t tartják a világ egyik legjobb fotósának, annak ellenére, hogy zongoristának indult. 12 évig a zongorázásból élt meg, ám mikor családjával ellátogatott a Yosemite Nemzeti Parkba, és meglátta a lélegzetelállító tájat. A kiránduláson megkapta apjától élete első kameráját, és el is készítette az első fotóját. Ezután a fotózás vált élete középpontjává. Többnyire fekete-fehér tájképeket és természet fotókat készített. Azt mondta, hogy ha egy évben 12 jelentős fotó születik, az remek teljesítmény. 

Lássunk még néhány gondolatot közismert fotósoktól:
"A fényképezőgép a munkaeszközöm. Általa adok értelmet mindannak, ami körülvesz." – mondta a magyar származású André Kertész.
„A fotográfus nem lehet közömbös, művének véleményt és kritikát kell tartalmaznia.”- Ismeretlen
„A kép első kötelessége, hogy ünnep legyen a szem számára.” - Delacriox
„Ha nem elég jók a képeid, akkor nem voltál elég közel.”- Robert Capa

Megkérdeztem két srácot, akik több, kiemelkedő országos eredményt értek már el fotóikkal, és, amikor csak tehetik, fotóznak. Nos, azt kell, hogy mondjam nem lepetek meg a válaszaikkal!
Szerinted művészet a fotózás? Miért?
-    Természetesen. Mert ez által tudom kifejezni önmagamat. Egy új világot teremtek. Tudok üzenni egy képpel, kritizálni, és figyelmeztetni.

-    Igen. Azért mert alkotok valamit, valami olyat csinálok, amit más még nem. Ezáltal többnek érzem magam, valamit adok a világnak.

Meg lehet tanulni?
-    Bizonyos szempontból és mértékig. Szerintem 40%-ban tanulás, 60%-ban adottság.

-    Igen, de csak egy pontig. Véleményem szerint 30%-ban megtanulható, és 70%-ban adottságon múlik.

Melyik a fontosabb az eszköz vagy a fotós?
-    A fotós, egyértelműen. A kép mindössze 20%-ban múlik a fényképezőgépen.

-    Szerintem kell a jó gép és a tehetséges fotós is, 50-50%-ban.

Mi tesz egy képet fantasztikussá?
-    Egy jó kép hangulatot közvetít, átható üzenettel rendelkezik.

-    Ha a kép mesél, többet mutat annál, mint amit elsőre látunk akkor az a fotó már nem hétköznapi.

Szerinted mitől jó fotós valaki?
-    Az, hogy nem elcsépelt képeket készít, szokványos beállítással. Egyedien, egy új megközelítésből mutatja be a fotózott alanyt.

-    Úgy látja meg a tájat, ahogy még senki. Egy fotósnak a vérében van a fotózás, és ez a képen visszaköszön. 

Miért ennyire népszerű manapság?
-    Az okos telefonok megjelenése miatt. Mindenki meg akarja osztani a képeit.

-    Mert mindenki menőnek érzi, hogy van agy drága készüléke.

Mi a terved a fotózással, van valami különleges álmod?
-    Az, hogy tudjak a képen keresztül mély üzenetet közvetíteni, társadalomkritikát megjeleníteni. Egy képpel figyelmeztetni tudjam az embereket.

-    Olyan szemszögből készítsek fotót, amilyenben még nem készült, és nem is fog.

Ma a technika segítségével lenyűgöző képeket vághatunk, szerkeszthetünk össze, csak a rendelkezésünkre álló eszközök szabhatnak korlátokat. Ám csak egy művész képes, egy kattintással lencsevégre kapni olyan pillanatot, melyből korszakalkotó kép válik. 

Czine Sára

Posted on November 23, 2015 .